סגור תצוגת כיתה
הפרק

פרידה מאליהו ומעבר לאלישע

מלכים ב ב

מבט מלמעלה

יחידת הוראה זו עוסקת במעבר בין אליהו לאלישע. נראה כיצד נפרד אלישע מאליהו, שואב מכוחו ומקבל את ברכתו ומוכיח את עצמו כנביא ומושיע עצמאי. נתמקד גם בפרדה מדמותו של אליהו ובאופן שבו הוא נפרד (באופן חלקי) מן העולם.

מידע כללי
  • ספר מלכים ב
  • יחידת הפרקים פרק ב
  • קבוצת גיל כיתה ח
  • נושאים מרכזיים ביחידה
  • מספר שיעורים מומלץ 3
  • שתפו

שיעורים

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
כוח קללתו של נביא
רב ושמואל, חד (אחד) אמר: נס, וחד (ואחד) אמר: נס בתוך נס. מאן דאמר נס...
כוח קללתו של נביא
"וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵם וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם ה', וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים." (פסוק כד)

Ondrej Prosicky / Shutterstock.com

רב ושמואל,
חד (אחד) אמר: נס,
וחד (ואחד) אמר: נס בתוך נס.
מאן דאמר נס – יער הוה, דובים לא הוו (מי שאמר נס – יער היה, דובים לא היו).
מאן דאמר נס בתוך נס – לא יער הוה ולא דובים הוו (מי שאמר נס בתוך נס – לא יער היה ולא דובים היו).

(תלמוד בבלי, מסכת סוטה דף מו עמוד ב – דף מז עמוד א)

להמשך קריאה

אלישע עולה מיריחו לכיוון בית אל, ובדרך פוגש חבורת ילדים שלועגת לו. אלישע מקלל אותם ושולח לעברם שתי דובות, והללו תוקפות את הילדים. חז"ל מתלבטים בנוגע לנס שהתרחש: חכם אחד אומר שאלישע, בכוחו כנביא, יצר רק את הדובות התוקפות. חכם אחר טוען שהיה כאן נס בתוך נס – אלישע יצר גם את היער וגם את הדובות.

  • שתי הפרשנויות של החכמים מתמודדות עם אותה שאלה – מהם גבולות הנס שיכול לחולל נביא?
  • מדוע, לדעתכם, היה חשוב לחז"ל לעסוק ולהתמקד דווקא בשאלה הזו?
אליהו הנביא - רק באגדות?
מַעשֶׂה בְּאיש חסיד אחד שהיה עני. יום-יום היה יוצא אֶל השָׂדֶה וּמנסֶה להוציא מעט אוכל...
אליהו הנביא - רק באגדות?
"וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת ה' אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..." (פסוק א)

איור: עדית פרידמן

מַעשֶׂה בְּאיש חסיד אחד שהיה עני. יום-יום היה יוצא אֶל השָׂדֶה וּמנסֶה להוציא מעט אוכל מִן האדמה.
יום אחד כשהיה חורש, פגש אֶת אֵלִיָהוּ הַנָביא מחוּפָּשׂ לְהֵלך נודד. אמר לו ההֵלך: "דע לךָ שמַגיעות לךָ שש שנים טובות. אתה יכול לִבחור אִם הן תַתחֵלנה מיד או שתקבל אותן בְּסוף ימיךָ, כשכְּבר לא יהיה לךָ כוח לעבוד."
"אינני מאמין לךָ," אמר הֶחָסיד.
להמשך המדרש

למחרת חזר ההֵלך. "דע לךָ, שמַגיעות לךָ שש שנים טובות. אתה רוצֶה לקבל אותן עכשיו או בְּסוף ימיךָ?"
"אינני מאמין לךָ," אמר הֶחָסיד שֵנית, "לֵךְ לשלום."
למחרת חזר ההֵלך בַּשלישית.
אמרה לו אִשתו: "לֵךְ ואֱמור לַהֵלך שיביא אֶת השנים הטובות עכשיו."
התרגז הֶחָסיד, "אין זה הקדוש ברוך הוא אֶלָא הֵלך נודד שבגדיו קרועים! ראי מה אֶעשׂה, אשוב אֶל ההֵלך ואומַר לו שבִּרצוני לקבל אֶת שש השנים מיד. כך תִראי שדבריו אֵינם אֶלא דִמיונות."
שב הֶחסיד אֶל ההֵלך והודיע לו: "אני מבקש אותן עכשיו".
אמר ההֵלך: "לֵךְ לְבֵיתךָ, ועוד לִפנֵי שתגיע לְשַער הֶחָצר תימָצֵא הבּרָכה בַּבַּית." צחק הֶחסיד בליבו והִמשיך לַעדור אֶת האדמה הקשָה.
באותה שעה שׂיחקו שני בָּניו של הֶחסיד בֶּחָצר. חפרו בַּקרקע וּלפֶתע מצא הַצעיר שבהם מטבע זהב. "רְאו מה מצאתי!" צעק בהתרגשות והֶראָה אֶת האוצָר לאימו וּלאחיו הגדול. חפר גם האח בַּקרקע וּמצא אף הוא מטבע, "הִנֵה עוד אחד," צעק הבכור. הוסיפו הילדים לַחֲפוֹר וּמצאו עוד וָעוד מטבעות. כעבוֹר שעה קלה נִמצא בִּידֵיהם אוצָר שאֶפשר להתפרנס מִמנוּ שש שנים תמימות. כשהִגיע הֶחסיד לְשער הֶחָצר קפצו אִשתו וּבָניו וּבִישׂרו לו אֶת הבְּשׂורה. שָׂמַח הֶחסיד, הֵבין שההֵלך שפָּגש בַּשָׂדה היה אֵלִיָהוּ הנביא, והודָה לַקדוש ברוך הוא על מַתְנתו.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • במה דומה דמותו של אליהו הנביא במקרא לזו המוצגת לנו באגדה? ובמה היא שונה ממנה?
עלה קירח
הילדים קוראים לעברו של אלישע בבוז: "עֲלֵה קֵרֵחַ", כלומר: הסתלק מכאן. גם היום משתמשים בצירוף...
עלה קירח
"וַיַּעַל מִשָּׁם בֵּית אֵל, וְהוּא עֹלֶה בַדֶּרֶךְ וּנְעָרִים קְטַנִּים יָצְאוּ מִן הָעִיר וַיִּתְקַלְּסו בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ." (פסוק כג)

Benevolente82 / Shutterstock.com

הילדים קוראים לעברו של אלישע בבוז: "עֲלֵה קֵרֵחַ", כלומר: הסתלק מכאן. גם היום משתמשים בצירוף הזה במשמעות דומה.

  • ייתכן שאלישע נפגע מההשואה העולה מן האמירה "עלה קרח" לתיאור של אליהו כ"אִישׁ בַּעַל שֵׂעָר" (מלכים ב, א)?
  • הילדים התייחסו למראה החיצוני של אלישע – לעובדת היותו קירח. עד כמה המראה החיצוני משפיע על יחס החברה לאדם?
לא דובים ולא יער
הביטוי "לא דובים ולא יער" מבוסס על הסיפור שבו אלישע עולה מכיוון יריחו אל בית...
לא דובים ולא יער
"...וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים." (פסוק כד)

הביטוי "לא דובים ולא יער" מבוסס על הסיפור שבו אלישע עולה מכיוון יריחו אל בית אל ומקלל את הילדים הלועגים לו, ועל המדרש עליו. שתי דובות יוצאות אז מהיער ותוקפות את הילדים. היום פירוש הביטוי הוא משהו שאינו ממשי או שלא קרה מעולם, בדומה לביטוי: "לא היה ולא נברא".

  • מהם ה"דובים" וה"יער" בסרטון?

קרדיט: תנחידה – מסיבת גג / מטח

ציפייה לְשִׁיבַת הַמְבַשֵׂר
יורם טהרלב מציג את דמות המשיח בשיר "על כפיו יביא" על כפיו יביא מילים: יורם...
ציפייה לְשִׁיבַת הַמְבַשֵׂר
"וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בִּירִיחוֹ אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם ה' לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ." (פסוק ה)

יורם טהרלב מציג את דמות המשיח בשיר "על כפיו יביא"

למילות השיר

על כפיו יביא
מילים: יורם טהרלב

בִּרְחוֹבֵנוּ הַצַּר
גָּר נַגָּר אֶחָד מוּזָר
הוּא יוֹשֵׁב בִּצְרִיפוֹ
וְלֹא עוֹשֶׂה דָּבָר.

אִישׁ אֵינוֹ בָּא לִקְנוֹת,
וְאֵין אִישׁ מְבַקֵּר,
וּשְׁנָתַיִם שֶׁהוּא
כְּבָר אֵינוֹ מְנַגֵּר.

וְהוּא חֲלוֹם אֶחָד נוֹשֵׂא עוֹד בִּלְבָבוֹ
לִבְנוֹת כִּסֵּא לֶאֱלִיהוּ שֶׁיָּבוֹא,
עַל כַּפָּיו אוֹתוֹ יָבִיא,
לֶאֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ
כְּבָר שָׁנִים חוֹלֵם הוּא שֶׁיִּזְכֶּה לוֹ,
עַל סוֹדוֹ שׁוֹמֵר וּמְחַכֶּה לוֹ
מָתַי כְּבָר יַגִּיעַ הַיּוֹם.

בִּרְחוֹבֵנוּ הַצַּר
גָּר סַנְדְּלָר אֶחָד מוּזָר
הוּא יוֹשֵׁב בִּצְרִיפוֹ
וְלֹא עוֹשֶׂה דָּבָר.

מַדָּפָיו הָרֵיקִים
מְכֻסִּים בְּאָבָק
כְּבָר שְׁנָתַיִם מֻנָּח
הַמַּרְצֵעַ בַּשַּׂק.

וְהוּא חוֹלֵם כִּי נַעֲלַיִם הוּא תּוֹפֵר,
בָּן עַל הָרִים יִנְווּ רַגְלֵי הַמְּבַשֵּׂר.
עַל כַּפָּיו אוֹתָן יָבִיא,
לֶאֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ…

בִּירוּשָׁלַיִם יֶשְׁנוֹ
אִישׁ לְגַמְרֵי לֹא צָעִיר,
שֶׁבָּנָה הַרְבֵּה בָּתִּים
בְּכָל פִּנּוֹת הָעִיר.

הוּא מַכִּיר כָּל סִמְטָה,
כָּל רְחוֹב וּשְׁכוּנָה,
הוּא בּוֹנֶה אֶת הָעִיר
כְּבָר שִׁבְעִים שָׁנָה.

וְהוּא חוֹלֵם כִּי כְּמוֹ שֶׁאֶת הָעִיר בָּנָה,
יַנִּיחַ לַמִּקְדָּשׁ אֶת אֶבֶן הַפִּנָּה.
עַל כַּפָּיו אוֹתָהּ יָבִיא
אֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • על פי המקרא, אליהו הנביא מוסר את תפקידו לאלישע ועולה השמיימה, אך על פי שירו של יורם טהרלב – לאליהו יש שליחות נוספת לעשות עבור עם ישראל. מהי?

קרדיט: תמיד עולה המנגינה – חלק א / כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי, 2015

השאיר את חותמו
הצייר ג'יימס טיסו (1902-1836), יליד צרפת, צייר בשנותיו האחרונות בעיקר ציורים העוסקים בסיפורי התנ"ך. היצירה...
השאיר את חותמו
"וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם, וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם. וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה וְהוּא מְצַעֵק אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו וְלֹא רָאָהוּ עוֹד, וַיַּחֲזֵק בִּבְגָדָיו וַיִּקְרָעֵם לִשְׁנַיִם קְרָעִים." (פסוקים יא-יב)

ג'ימס טיסו, "אליהו הנביא עולה השמיימה", 1902-1896 בערך. מתוך ויקישיתוף

הצייר ג'יימס טיסו (1902-1836), יליד צרפת, צייר בשנותיו האחרונות בעיקר ציורים העוסקים בסיפורי התנ"ך.
היצירה "אליהו הנביא עולה השמיימה" מתארת בדיוק ובנאמנות את הנאמר בפסוקים יא-יב. חושך סביב, אלישע כורע על ברכיו, לבוש בגד כהה, כל כולו ניגוד לדמותו הלבנה הבוהקת של אליהו.

להמשך קריאה

האור הבוקע מאליהו ומלהבות האש המקיפות אותו משתקף על פניו, על זרועו המונפת ועל חזהו של אלישע. מתחת לרגליו של אליהו סערה, מאחוריו להבות אש, לצידו רכב אש וסוסי אש. בעוד רגע ייעלם מן העין. ואלישע? קורע את בגדו וזועק בצער.

  • היצירה עוסקת בפרידה בין אליהו לאלישע – כיצד קשיי הפרידה באים בה לידי ביטוי?
לרפא את המים
מעיין אלישע, שנמצא סמוך לתל יריחו, היה מקור מים משמעותי עבור תושבי העיר. אנשי העיר...
לרפא את המים
"וַיֵּרָפוּ הַמַּיִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּדְבַר אֱלִישָׁע אֲשֶׁר דִּבֵּר." (פסוק כב)

מעיין אלישע, יריחו. צילום: (Tamar Hayardeni (Tamarah, ויקישיתוף

מעיין אלישע, שנמצא סמוך לתל יריחו, היה מקור מים משמעותי עבור תושבי העיר.
אנשי העיר פונים אל אלישע ומתארים לפניו את מצוקתם: "וְהַמַּיִם רָעִים, וְהָאָרֶץ מְשַׁכָּלֶת" (פסוק יט). הם לא מבקשים במישרין את התערבותו, אלא רק מתלוננים על מצוקתם. אלישע מצווה מייד שיביאו לו צלוחית חדשה מלאה במלח. הוא משליך את המלח במקום נביעת המעיין, והמים מטוהרים.

מבוסס על: אלכסנדר רופא, מתוך: עולם התנך – מלכים ב. הזכויות בעולם התנך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • כיצד מצטיירת דמותו של אלישע לאור סיפור ריפוי מי המעיין?
יריחו - העיר שלעולם עומדת
בסרטון שלפניכם תוכלו לראות את אתריה המרכזיים של העיר יריחו.
יריחו - העיר שלעולם עומדת
"וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו וְהוּא יֹשֵׁב בִּירִיחוֹ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם אַל תֵּלֵכוּ. (פסוק יח)

בסרטון שלפניכם תוכלו לראות את אתריה המרכזיים של העיר יריחו.

  • מתקופת התנ"ך ולאורך השנים התקיימה התיישבות ביריחו, מדוע לדעתכם השתמרה ההתיישבות במקום?

קרדיט: סיור ביריחו – Jericho / AllAboutJerusalem

צלוחית
  אלישע הנביא מבקש שיביאו לו צלוחית חדשה כדי לחולל את נס ריפוי המים. בתמונה...
צלוחית
"וַיֹּאמֶר קְחוּ לִי צְלֹחִית חֲדָשָׁה וְשִׂימוּ שָׁם מֶלַח, וַיִּקְחוּ אֵלָיו." (פסוק כ)

האם כך נראתה צלוחית המלח של אלישע? צלחת מתקופת הברזל ב, עיר דוד, ירושלים. צילום: יעל יולוביץ,. באדיבות רשות העתיקות

האם כך נראתה צלוחית המלח של אלישע? צלחת מתקופת הברזל ב, עיר דוד, ירושלים. צילום: יעל יולוביץ,. באדיבות רשות העתיקות

 

אלישע הנביא מבקש שיביאו לו צלוחית חדשה כדי לחולל את נס ריפוי המים.
בתמונה שלפניכם מוצגת צלחת עשויה חרס מהמאות 7-10 לפני הספירה.

להמשך קריאה

מרבית הכלים לשימוש יום-יומי מהתקופה העתיקה היו עשויים חרס, חומר שהיה נפוץ וזול. יש סגנונות שונים של צלחות, בהתאם לתרבות המקומית, אולם טיפוס הצלחת הזה רווח בכל חלקי הארץ במאות 6-10 לפני הספירה.

  • בחפירות ארכאולוגיות ברחבי הארץ נמצאים ממצאים שמספרים לנו על חיי היום-יום בעת העתיקה. האם מפתיע אתכם שהצלוחית מהתקופה הקדומה דומה לכלֵי האכילה של היום? אילו הייתם יכולים לעצב את הצלוחית של אלישע, איך היא הייתה נראית? אתם מוזמנים להציע את הצעותיכם.
מלח הארץ
מלח הבישול הופק בארץ עוד בתקופות קדומות: שכבות המלח של הר סדום נוצלו כבר בתקופות...
מלח הארץ
"וַיֵּצֵא אֶל מוֹצָא הַמַּיִם וַיַּשְׁלֶךְ שָׁם מֶלַח, וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' רִפִּאתִי לַמַּיִם הָאֵלֶּה לֹא יִהְיֶה מִשָּׁם עוֹד מָוֶת וּמְשַׁכָּלֶת." (פסוק כא)

כריית מלח. Yuttasak Chuntarothai / Shutterstock.com

מלח הבישול הופק בארץ עוד בתקופות קדומות: שכבות המלח של הר סדום נוצלו כבר בתקופות פרה-היסטוריות. חפירות ארכאולוגיות בחופי ים המלח גילו מתקנים להטענת מלח מהתקופה הרומית.

להמשך קריאה

הקדמונים ראו בשימוש במלח את אחת ההמצאות הגדולות בעולם. בתקופות קדומות שימשו "לְבֵנִים" של מלח כסחורה עוברת לסוחר (סחורה שיש לה ביקוש) שניתן להעבירה ממקום למקום. החיילים הרומים היו מקבלים "סלריום" – מענק בדמות שק מלח. המלח שימש גם לצורכי פולחן וכגורם מטהר, ובשל עמידותו שימש גם כאות לברית בעת חתימת חוזים.

 

  • אילו שימושים אתם מכירים למלח בימינו? אילו סגולות מיוחסות לו בימינו?
את מי תזמינו לליל הסדר?
הסרטון מציג את הניגוד בין דמויותיהם של אלישע ואליהו.
את מי תזמינו לליל הסדר?
"וַיְהִי כְעָבְרָם וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל אֱלִישָׁע שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ בְּטֶרֶם אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ, וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי." (פסוק ט)

הסרטון מציג את הניגוד בין דמויותיהם של אלישע ואליהו.

  • זהו בסרטון את התכונות המיוחסות לאליהו לעומת אלו המיוחסות לאלישע, וערכו טבלה משווה. האם המידע שמוצג בסרטון זהה לפסוקים? אם לא, מה שונה?

קרדיט: 929 – אליהו ואלישע משל מוסיקלי (מלכים א יז- מלכים ב יג) / 929 תנך לכולם